Blog

3x tips om het maximale uit jouw webshop te halen

Iedereen heeft wel eens een webshop bezocht en deze binnen een paar tellen weer weg geklikt. Er zijn veel manieren om websitebezoekers te verliezen, bijvoorbeeld wanneer de pagina’s niet laden, bezoekers overspoeld worden met hinderlijke pop-ups of als de tekst niet goed leesbaar is. Niet alleen verlies jij deze bezoekers, ze gaan direct op zoek naar de webshop van een concurrent die wel goed werkt. Het runnen van een webshop is niet eenvoudig en vergt dan ook veel tijd, geld en energie. Om zichtbaar te worden voor potentiële klanten is het belangrijk om op te vallen tussen al die verschillende webshops. Online is in en krijgt naar alle verwachting een nog grotere rol in ons dagelijks leven. Om de webshop tot een succes te maken en online klanten goed te kunnen bedienen, zijn er een aantal zaken die je als beheerder van een webshop kunt doorvoeren.

Content, e-mail en social media

Het is voor jouw website van belang om een goede balans te vinden tussen verschillende bronnen. Verdeel je verkeer daarom uit verschillende bronnen, zoals content, e-mail en social media. Bovenaan het lijstje staat het laten aansluiten van de content op datgene wat de bezoekers daadwerkelijk zoeken. Dat hoeft niet altijd een product te zijn, maar kan bijvoorbeeld ook een informatief artikel zijn. Publiceer in dat geval een artikel waarmee je de bezoeker zou kunnen helpen. Dit maakt je ook beter vindbaar in Google, omdat je schrijft over je expertise. Het biedt je ook meteen content voor in de nieuwsbrief die je per e-mail verstuurd of je wekelijkse social media post.

Meten is weten

Zonder data kun je niet weten hoe je je webshop moet optimaliseren, je kunt dan immers geen conclusie trekken over hoe de webshop presteert en waar bezoekers afhaken. Dit is waar je Google Analytics voor kunt inzetten. Dit programma is gratis en zeer uitgebreid, je kunt er dan ook erg waardevolle inzichten uit halen. Je moet er echter wel voor zorgen dat je Analytics account goed is ingericht. Ga bijvoorbeeld na of je zelf rechten voor beheer per account hebt, daadwerkelijk alle pagina’s worden gemeten, de tracking code maar één keer op je website staat, filters zijn ingesteld en zoekopdrachten worden gemeten.

Klanttevredenheid

Steeds meer mensen controleren de reviews van een product voordat zij deze bestellen en gaan af op de mening en bevinding van andere klanten. Het is dan ook van groot belang om je klanten zo tevreden mogelijk te houden. Dit doe je onder meer door goed bereikbaar te zijn via de telefoon, e-mail en chat. Wanneer je hier niet voldoende personeel voor hebt, kun je gebruik maken van een telefoonservice. Zo ben je verzekerd van een professionele telefoniste die de klanten te woord staat en hen snel kan helpen bij hun vragen. Kijk bijvoorbeeld eens op Bizziphone.com om je te informeren. 

Laat een antwoord achter